Oshun Orisha of Fertility: Help us Birth Generations of Revolutionary Womxn, c. 2020, Courtesy of the Artist 

Yelaine Rodriguez

b. 1990, the Bronx, NY; lives and works in the Bronx, NY

Yelaine Rodriguez is an educator, curator, and artist whose work centers on African diasporic histories, communities, and culture. Her work draws on Afro-syncretic traditions, as well as the social and political role of womxn and identity formation. With a background in design, she conceptualizes wearable art that is activated through site-specific installations, performances, video, and photography. Created in parallel to the centennial anniversary of women’s suffrage, Oshun Orisha of Fertility: Help us Birth Generations of Revolutionary Womxn is from a larger project focusing on Afro-syncretic religious practices and deities. For this goddess of fertility embodied by fellow Dominican artist Patricia Encarnación, Rodriguez created a marigold-colored gown adorned with cowrie shells, a brown-and-blue cape reflecting the Atlantic Ocean, and a three-pointed crown evoking symbolic three-pointed stones called trigonolitos, found in Caribbean Taíno material culture. 

Yelaine Rodriguez es una educadora, curadora y artista cuyo trabajo se centra en las historias, comunidades y culturas de la diáspora africana. Su obra se basa en las tradiciones afro-sincréticas, así como en el papel sociopolítico de las mujeres y la creación de la identidad. Con una formación en diseño de moda, Rodriguez conceptualiza un arte vestible que se activa a través de instalaciones site-specific, performances, vídeo y fotografía. Creada en paralelo al centenario del sufragio femenino, Oshun, Orisha of Fertility: Help us Birth Generations of Revolutionary Womxn (Oshun Orisha de la fertilidad: ayúdenos a dar a luz generaciones de mujeres revolucionarixs) forma parte de un proyecto más amplio centrado en las prácticas religiosas y las deidades afro-sincréticas. Para esta diosa de la fertilidad, personificada por la artista dominicana Patricia Encarnación, Rodriguez produjo un vestido amarillo adornado con conchas de cauri, una capa marrón y azul que refleja el mar Atlántico, y una corona de tres puntas que evoca las piedras simbólicas de tres puntas llamadas trigonolitos, provenientes de la cultura material taína del Caribe.