The Trouble With Us [Tropical Storm], c. 2021

Amaryllis DeJesus Moleski 

b. 1985, Bordeaux, France, raised across the East Coast, Midwest, and southern United States; lives and works in Brooklyn, New York

Amaryllis DeJesus Moleski is an artist whose work presents dream sequences of queer utopic futuristic fantasies, where femmes of color are represented in invented narratives. Through drawing, video, performance, and installation, Moleski imagines worlds filled with curvaceous bodies, dolled-up fashion, ghosts, roses, bones and rainbows. In The Trouble With Us (Tropical Storm), roses float in a starry sky and appear to be caught in a magnetic field. Upon closer inspection, specters with haunting blue eyes surround the two female figures that dominate the picture plane. These intertwined women appear to be in a trance yet are also balanced, as their energies sustain each other. Moleski’s formative years were spent traveling and moving from one place to the next,and her Afro-Puerto Rican background has infused her work with ideas of multiplicity and various belief systems. The dominating figures in her work navigate through identities as racialized, liminal individuals, yet they “embody the everyday resistance encoded within the femme experience.”

Amaryllis DeJesus Moleski es una artista cuya obra presenta oníricas secuencias de fantasías futuristas, utópicas y queer, donde las femmes decolor protagonizan historias de ficción. En medios como del dibujo, el video, la performance y la instalación, Moleski imagina mundos repletos de cuerpos curvilíneos y emperejilados, fantasmas, flores, huesos y arcoiris. En The Trouble With Us (Tropical Storm) El Problema con Nosotras (Tormenta Tropical), flores flotan en un cielo estrellado como que atrapadas en un campo magnético. Si se observa más de cerca, unos espectros de inquietantes ojos azules rodean a las dos mujeres que dominan el plano. Estas figuras entrelazadas parecen estar en trance, pero equilibradas, pues sus energías sesos tienen mutuamente. Moleski pasó sus años de formación trasladándose de un lugar a otro, mientras que su origen afro-puertorriqueño ha dotado sutrabajo de ideas de multiplicidad y diversos sistemas de creencias. Las figuras dominadoras de su obra navegan a través de identidades como individuos racializados y liminales, pero “encarnan la resistencia cotidiana codificada en la experiencia femenina.”