Rack: Platanitos, c. 2019; Rack: Chicharrones, c. 2019; Rack: Corn Chips, c. 2019; Rack: Takis, c. 2019

Lucia Hierro

b. 1987, New York, NY; lives and works in New York, NY

Lucia Hierro works in digital media, installation, painting, and sculpture. Drawing from art history, she borrows and extracts from the mainstream canon to create objects that reflect on the urban experience and vernacular commodities she encountered while growing up in New York City. Immediately recognizable to any bodega customer, her over life-size sculptural Racks mimic a typical display system for bags of chips–in this case, platanitos, chicharrones, corn chips, and takis. Additionally, in both structure and title, the piece echoes the industrially produced Stacks of artist Donald Judd, as well as the soft sculptures of Claes Oldenburg. From oversized plastic grocery bags containing tubs of Vicks VapoRub to grandly scaled bags of Domino Sugar and grocery-store circulars, Hierro frequently plays with scale, proportion, and humor to both elevate and question our familiarity with commodity culture and its colonialist ties.

Lucia Hierro trabaja en medios digitales, instalación, pintura y escultura. Inspirada en la historia del arte, la artista toma prestado y extrae elementos del canon para crear objetos que reflexionan sobre la experiencia urbana y los productos comunes con los que creció en la ciudad de Nueva York. Inmediatamente reconocible para cualquier cliente de una bodega, sus estantes escultóricos de tamaño gigante imitan un sistema típico de anaqueles para colocar bolsas de patatas fritas, en este caso, platanitos, chicharrones, Corn Chips y Takis. Adicionalmente, la pieza resuena, tanto a nivel estructural como en el título, con los estantes de estética industrial que hizo Donald Judd, así como con las esculturas blandas de Claes Oldenburg. Desde bolsas de plástico sobre dimensionadas rellenas de frascos de Vicks VapoRub, hasta sus enormes bolsas de azúcar Domino y anuncios de supermercado, Hierro juega frecuentemente con la escala, la proporción y el humor para elevar y cuestionar nuestra familiaridad con la cultura de consumismo y sus vínculos colonialistas.