Plátanos, after Francisco Oller, c. 2020–21, Courtesy of the Artist

Justin Favela 

b. 1986, Las Vegas, Nevada; lives and works in Las Vegas

Justin Favela is an artist and podcaster for the series Latinos Who Lunch, known for his large-scale paintings, sculptures, and installations that employ piñata techniques to explore pop culture, Latinx experiences, and art history. Ranging from historical landscape painting to low-riders and hot Cheetos (on view as part of the Museum of Pocket Art installation in the same gallery), Favela’s diverse subjects a rerendered in a remixed style of high and low aesthetics. Scale is an important element of the artist’s practice, raising issues about spectacle and authenticity. In his commissioned works for ESTAMOS BIEN, Favela recreated iconic pieces from El Museo del Barrio’s collection, including Francisco Oller’s Plátanos amarillos (Yellow Plantains, c. 1892) , on view elsewhere in the exhibition and rendered in one-to-one scale. In the room, Favela enlarges Carlos Mérida’s prints of the Maya mythological text Popol Vuh to grand dimensions. The resulting artworks reflect multiple translations while also celebrating both authors’ shared Guatemalan heritage.

Justin Favela es el podcaster de la popular serie Latinos que almuerzan y un artista visual conocido por sus pinturas, esculturas e instalaciones a gran escala que emplean técnicas de piñata para explorar la cultura pop, las experiencias latinxs y la historia del arte. Desde la pintura de paisajes históricos hasta los autos lowriders y los Cheetos calientes (que se exponen como parte de la instalación del Museum of Pocket Art en esta misma galería), los diversos temas de Favela son representados con una mezcla de estilo estéticos entre la “alta” y la “baja” cultura. La escala es un elemento importante de la práctica del artista, pues aborda cuestiones sobre el espectáculo y la autenticidad. En sus obras comisionadas para ESTAMOS BIEN, Favela recreó piezas icónicas de la colección de El Museo del Barrio, entre las que se encuentra Plátanos amarillos (1892), de Francisco Oller, expuesta en otra parte de la exposición y realizada a escala real. En esta sala, Favela amplía a grandes dimensiones los grabados hechos por Carlos Mérida a partir del relato mitológico maya Popol Vuh. Las obras resultantes reflejan múltiples traducciones, al tiempo que celebran la herencia guatemalteca compartida por los dos artistas.